پراش: نه آن باشگاه‌های قبلی را داریم و نه حمایت مالی از سوی مسئولان/ ترکمنستان هم پیست چوبی دارد ولی ما نداریم

سرمربی تیم ملی دوچرخه سواری ایران گفت: دوچرخه سواری رشته‌ای وسیله محور است و باید رویکرد مسئولان به این رشته تغییر کند تا با حمایت مالی شرایط بهبود پیدا کند.

 

محمود پراش در گفت‌وگو با میزان، درخصوص شرایط اردو‌های تیم ملی دوچرخه سواری در ماده‌های مختلف اظهار داشت: متاسفانه پس از بیماری کرونا دوچرخه سواران ۱۰ ماه هیچ اردو و مسابقاتی نداشتند و تنها چند مسابقه در سطح استان‌ها، دو مرحله از مسابقات جاده آقایان و یک مرحله مسابقات پیست در بخش مردان و زنان جزو تک مسابقاتی بودند که در روز‌های کرونایی برگزار شدند. خوشبختانه در جلساتی که از ماه گذشته داشتیم تصمیم گرفتیم اردو‌ها را شروع کنیم و پیش از آغاز اردو‌ها از تمامی رکابزنان تست PCR گرفته شد و خوشبختانه تست همه منفی بود.

وی در مورد مسابقات پیش‌رویی که تیم ملی دوچرخه‌سواری قرار است شرکت کند، خاظرنشان کرد: نخستین مسابقات پیش رو رقابت‌های جاده قهرمانی آسیا است که قرار بود حدود ۲ ماه دیگر و تقریبا ماه مارس در امارات برگزار شود اما گویا در نشست‌هایی که به صورت وبیناری در سطح کنفدراسیون قاره آسیا برگزار شده احتمالا در زمان و مکان این رقابت‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود. همچنین اوایل خردادماه باید در مسابقات پیست قهرمانی آسیا در قزاقستان شرکت کنیم و امیدوارم نتایج خوبی بگیریم.

سرمربی تیم ملی دوچرخه سواری درباره انتخاب افشین داوری به عنوان سرپرست جدید این فدراسیون تصریح کرد: به نظرم حضور داوری در این شرایط سخت اتفاق مثبتی در دوچرخه سواری است. اخیرا جلسه‌ای ۲ ساعته با داوری داشتیم و در آن جلسه به صورت دقیق و واضح در مورد اهداف و برنامه‌های تیم ملی صحبت کردیم. داوری هم اعلام کرد که با جدیت از برنامه‌های تیم ملی حمایت می‌کند.

پراش با مثبت ارزیابی کردن قرارداد جدید فدراسیون دوچرخخه سواری با شرکت ورزشی عراقی برای اسپانسری تیم ملی بانوان، تصریح کرد: این فردی که هم اکنون در قالب یک شرکت بین‌المللی حامی مالی تیم بانوان شده در سال‌های گذشته هم از دوچرخه سواران ایرانی در مسابقات بین‌المللی حمایت مالی کرده بود و ما با این شرکت غریبه نبودیم. این شرکت عراقی در سال‌های گذشته هم در بخش مردان و هم زنان در مسابقات کانتیننتال و بین‌المللی تیم داشته و هرچند شرکت عراقی است، اما چندین شعبه در کشور‌های مختلف دارد. به نظرم این قرارداد کاملا به سود دوچرخه سواری بانوان بود چراکه در مقابل این شرکت از ما خواسته ۲ رکابزن بانوی عراقی در لیگ داخلی ایران حضور داشته باشند.

وی درپاسخ به این سوال که چرا شاهد چنین افت محسوسی در بحث مدال آوری در رشته دوچرخه سواری در چند سال گذشته بوده‌ایم، اظهار کرد: دوچرخه سواری نیاز به حمایت بیشتر دارد چراکه در این شرایط سخت اقتصادی خرید دوچرخه و امکات این رشته بسیار دشوار است. مطمئنا پشت هر اتفاق خوب و ارزشمند یک سری اقدامات و پیش زمینه‌ها بوده و این که در سال‌های اخیر شاهد درخشش دوچرخه سواران بودیم اتفاقی نبوده است. ببینید پیش از سال ۲۰۰۸ چه کسانی مدال گرفته‌اند و الان کجا هستند؟ یا دوپینگی شده‌اند و یا کاملا این رشته را کنار گذاشته‌اند که همه اینها به مسائل مالی برمی‌گردد.

سرمربی تیم ملی افزود: باید ببینیم در سال‌های قبل چگونه برنامه ریزی شده بود که دوچرخه سواری آن همه مدال کسب می‌کرد. در سال‌های قبل ۲، ۳ تیم ایرانی داشتیم که در مسابقات قاره‌ای و بین‌المللی شرکت می‌کردند و ورزشکاران در زمان بخاطر حضور مستمر در مسابقات بین‌المللی با همان آمادگی کامل در تیم ملی حاضر می‌شدند. ما هم که نمی‌توانیم در تمام طول سال هم که ملی‌پوشان زیرنظر ما نیستند. در شرایط فعلی نه آن باشگاه‌های گذشته را داریم و نه حمایت قابل قبول از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک.

پراش در پایان با انتقاد از نبود پیست چوبی در کشور ثرمتندی همچون ایران، گفت: همه سعی و تلاشمان را می‌کنیم که دوچرخه سواری به روند افتخار آفرنی سال‌های قبل برگردد، ولی ما بدون هیچ امکانات بروز سخت تمرین می‌کنیم. ملی‌پوشان کشور‌های دیگر برای هر مسابقه دوچرخه می‌خرند، اما ما هر چهار سال یکبار دوچرخه‌هایی می‌گیریم که حتی در سطح جهانی هم نیستند. در کشور یک پیست چوبی نداریم و این درحالیست که کشور‌های کوچکی مانند مالزی، ترکمنستان و اندونزی که همانند ایران پیست چوبی نداشتند هم اکنون این پیست‌ها را در کشورهایشن دارند. بنابریان با این شرایط و محدودیت‌ها از نظر امکانت نباید انتظار کسب مدال داشت، زیرا دوچرخه سواری رشته‌ای وسیله محور است و باید رویکرد مسئولان به این رشته تغییر کند تا با حمایت مالی شرایط بهبود پیدا کند.

  • 10:54
  • 1399/11/01
  • 28776