پارادوکس در مجوز برگزاری مسابقات/ دوچرخه‌سواری از فوتبال خطرناک‌تر است؟

در حالی برگزاری رشته‌های ورزشی با تماس بدنی کم از ۲۲ خردادماه از جمله فوتبال مجاز شمرده شده که فدراسیون پزشکی ورزشی با برگزاری مسابقات دوچرخه سواری مخالفت کرده‌ است!

فدراسیون دوچرخه‌سواری به تازگی با ارسال نامه‌ای به فدراسیون پزشکی اعلام کرده است که قصد دارد لیگ‌ها  و مسابقات خود از جمله قهرمانی کشور را برگزار کند و در مورد دستور العمل بهداشتی برای اسکان و تغذیه و دیگر موارد از مسئولان فدراسیون پزشکی ورزشی سوال پرسیده است.

در ابتدا جوابی به این نامه داده نشده و سپس از سوی فدراسیون دوچرخه‌سواری با فدراسیون پزشکی ورزشی تماس گرفته و اعلام می‌شود که تقویم  ورزشی فدراسیون دوچرخه سواری آماده است و تمام مسابقات برنامه ریزی و حتی برای برگزاری زمان مسابقات قهرمانی کشور از اتحادیه جهانی نیز استعلام گرفته شده است.

مخالفت فدراسیون پزشکی ورزشی با برگزاری مسابقات دوچرخه سواری!

در نهایت اما در متن نامه فدراسیون پزشکی ورزشی به فدراسیون دوچرخه‌سواری می‌آید: «برگزاری مسابقات تا زمان صدور مجوز از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت ممنوع بوده و برگزاری تمرینات به شرط رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و موارد مندرج در دستورالعمل بازگشایی اماکن ورزشی بلامانع خواهد بود.

حال نکته قابل تامل اینکه ۲۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش در چهاردهمین اطلاعیه خود اعلام کرد که پیرو مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، تمرینات تیم‌های ورزشی با تماس بدنی کم از اول خردادماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با تشخیص و نظارت فدراسیون پزشکی ورزشی مجاز است، همچنین برگزاری مسابقات در رشته‌های ورزشی با تماس بدنی کم، از ۲۲ خردادماه بدون حضور تماشاگر و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تحت نظارت دقیق فدراسیون پزشکی ورزشی مجاز شمرده شد.

انتقاد فدراسیون دوچرخه‌سواری از تناقضات صدور مجوز

محسن سلگی- دبیر فدراسیون دوچرخه سواری در گفت‌وگویی با ایسنا، با اشاره به اینکه دوچرخه سواری که رشته کم خطری هم محسوب می شود، تصریح کرد: زمانی که ورزشکار روی دوچرخه سوار می شود فاصله فیزیکی لازم رعایت می شود و رشته ما نسبت به برخی رشته ها کم خطر تر است. نمی دانم چرا مجوز برگزاری مسابقات به ما داده نشد.

چرا دوچرخه سواری از فوتبال خطرناک‌تر است؟

سوالی که در این خصوص پیش می‌آید این است که آیا تماس بدنی و مخاطرات رشته دوچرخه سواری در راستای شیوع و ابتلا به ویروس کرونا از رشته فوتبال بیشتر است؟ مسئولان فدراسیون پزشکی ورزشی و متولیان صدور مجوز در راستای برگزاری تمرینات و مسابقات ورزشی بر چه مبنایی برگزاری مسابقات در رشته‌های ورزشی با تماس بدنی کم از ۲۲ خردادماه بدون حضور تماشاگر را مجاز شمرده‌اند در حالی که برای رشته‌ای نظیر دوچرخه‌سورای چنین مجوزی صادر نشده است؟

گفتنی است که در آخرین اطلاعیه ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش حتی در شهرهای قرمز فعالیت رشته‌های اسکواش، بدنسازی و پرورش اندام، بسکتبال، هندبال، فوتسال و شمشیربازی به شرط اخذ تاییدیه فضای فیزیکی از مراکز بهداشت شهرستان و دانشگاه های علوم پزشکی یا دفاتر خدمات سلامت بلامانع اعلام شد، موضوعی که باز هم موجب ابهام بیشتر در مورد مخالفت با برگزاری مسابقات دوچرخه‌سواری از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی است.

منبع:ایسنا

  • 16:50
  • 1399/03/12
  • 10900