پراش: بدترین اتفاق، شرکت در المپیک با دوچرخه قدیمی است/ تجهیزات‌مان از رده خارج شده‌اند

سرمربی تیم ملی دوچرخه سواری گفت: تجهیزات ما از رده خارج شده‌اند و بدترین اتفاق این است که با تجهیزات قدیمی و مستهلک در المپیک توکیو شرکت کنیم.

 

 

محمود پراش در گفت‌وگو با ایسنا درباره برنامه آماده‌سازی رکابزنانی که گزینه اعزام به بازی‌های المپیک توکیو هستند، بیان کرد: مسیر مسابقات داخلی خود را همانند مسیر بازی‌های المپیک طراحی می‌کنیم. چند مسابقه  یک مرحله‌ای در اروپا نیز مد نظر داریم و تلاش می‌کنیم که دعوت نامه آن را بگیریم و با اعزام رکابزنانی که گزینه حضور در المپیک هستند به مسابقات اروپایی، فردی که استحقاق رفتن به المپیک را دارد انتخاب می‌کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم شرایط آمادگی رکابزنان نسبت به گذشته متفاوت باشد. امیدوارم بتوانیم این برنامه‌هایی که داریم را عملیاتی کنیم.

پراش در پاسخ به این پرسش که رکابزن المپیکی ایران قرار است با دوچرخه و تجهیزات قدیمی در بازی های توکیو شرکت کند یا خیر؟ تصریح کرد: بدترین اتفاق این است که با دوچرخه قدیمی در المپیک توکیو شرکت کنیم و الان کشورهای ضعیف تر از ما امکانات بهتری نسبت به ما دارند. آخرین دوچرخه خریداری شده برای المپیک ریو بوده است. توقع از دوچرخه سواری  زیاد است اما در این سال‌ها به همان اندازه سرمایه‌گذاری انجام نشده است که جهشی در دوچرخه سواری ایجاد شود. مسوولان بیشتر دنبال رشته‌هایی هستند که بتوانند با هزینه کم‌تر برای آنها مدال کسب کنند. اما دوچرخه سواری به لحاظ سخت افزاری هزینه بر است.

سرمربی تیم ملی دوچرخه سواری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه نداشتن تجهیزات برای المپیک را به اطلاع سرپرست فدراسیون رسانده است یا خیر، تاکید کرد: به آقای داوری اطلاع دادیم. الان قیمت هر دوچرخه حداقل ۱۰ تا ۱۲ هزار یورو است و می توان تخفیف هم گرفت اما لازمه اش این است که بودجه لازم تزریق شود. ما نیز سعی می کنیم با تخفیف، تجهیزات بیشتری را تهیه کنیم.
 
او افزود: در این دو سال که چیزی ندیدیم و اگر فکری برای وچرخه سواری نشود، نمی توان توقع داشت که اتفاق خاصی هم بیفتد. کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش باید همت کنند و کمک اساسی تری به دوچرخه سواری داشته باشند. ما ۲۰ سال است که می گوییم پیست نداریم اما خبری از آن نشده است. در بحث تجهیزات هم حداقل لوازم خریداری شده است که اکثرا مستهلک و از رده خارج شده اند. ما واقعا باید ببینیم چه سرویسی به  دوچرخه سوار می دهیم و بعد توقع نتیجه داشت باشیم. در این سالها کمبود هایی بوده که وضعیت  به اینجا رسیده است. اکنون هم وضعیت اقتصادی، گرانی دلار و شیوع ویروس کرونا شرایط را سخت تر کرده اند. 

پراش در مورد این که فکر می‌کند رکابزن اعزامی به المپیک بدون حاشیه انتخاب شوند؟ گفت: قطعا کار که بدون حاشیه نمی شود. ما سعی می کنیم حق کسی ضایع نشود. قطعا در مسابقات خارجی سطح بالا بهتر می توانیم یک نفر را که استحقاق رفتن به المپیک را دارد، انتخاب کنیم. 

او در مورد امکان برگزاری تور ایران - آذربایجان نیز گفت: بعید می‌دانم برگزار شود. ابتدا قرار بود خرداد برگزار شود اما نمی‌دانم برنامه جدید به چه صورت است. امیدوارم که امسال این تور برگزار شود.

سرمربی تیم ملی درباره‌ی این که واگذاری تعدادی از اتاق‌های کمپ تیم‌های ملی به بخش اداری فدراسیون، چقدر کار دعوت نفرات به اردو را برای او سخت کرده است؟ تاکید کرد: به هر حال کار مشکل‌تر شده است. به خاطر شرایط کرونا سعی می‌کنیم فاصله‌گذاری را رعایت کنیم و تعداد نفرات کمتری را در یک اتاق قرار بدهیم. اکنون نیز اردوی نیمه استقامت و سرعت را جدا از هم برگزار می کنیم اما بعد از تعطیلات نوروز تیم سرعت و نیمه استقامت را باید کنار هم  داشته باشیم و مجبوریم نفرات را فشرده‌تر در اتاق ها داشته باشیم تا بتوانیم  کارمان را پیش ببریم. تا الان خدا را شکر هیچ مشکلی از لحاظ کرونا در اردو های تیم ملی نداشتیم.