رشیدی: مشکلات دوچرخه‌سواری دردناک است

رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری گفت: متأسفانه یکی از اتفاقات بد فدراسیون دوچرخه‌سواری، فروش دو ساختمان این فدراسیون بود که آن را به نابودی کشانده است.

محمود رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، درباره شرایط فدراسیون دوچرخه‌سواری گفت: متأسفانه مشکلات زیادی در فدراسیون دوچرخه‌سواری داریم. این فدراسیون تجهیزات‌محور است و به شدت نیاز به بودجه و پول داریم. در چهار سال دوم رئیس قبلی، فدراسیون عملاً تعطیل و تنها چراغش روشن بوده است و پول آب و گاز و برق می‌دادند. البته در دوره سرپرستی داوری چند اتفاق خوب در این فدراسیون رقم خورد اما با توجه به اینکه دوره گذار بود، زمان می‌خواهد تا به نتیجه برسد.

وی افزود: همان‌طور که گفتم مشکلات در فدراسیون دوچرخه‌سواری بسیار زیاد است. ما باید خودمان را برای حضور در المپیک و بازی‌های آسیایی آماده کنیم. قرار است برخی کمیته‌های غیرفعال را در اختیار افراد متخصص و مجرب قرار دهیم تا بتوانیم از تجارب آنها استفاده کنیم. تسهیل درآمدزایی یکی دیگر از اهداف مهم فدراسیون دوچرخه‌سواری است. تمام تلاش ما این است که بتوانیم یک درآمد پایدار برای فدراسیون ایجاد کنیم. این فدراسیون نیاز به تجهیزات دارد و باید از طریق جذب اسپانسر آن را محقق کنیم.

رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری در مورد ساختمان نیمه‌کاره این فدراسیون عنوان کرد: متأسفانه یکی از اتفاقات بد فدراسیون دوچرخه‌سواری، فروش دو ساختمان این فدراسیون بود که آن را به نابودی کشانده است. این فدراسیون صاحب دو آپارتمان بود اما متأسفانه نمی‌دانم در مدیریت گذشته چه فکری کردند که این دو ساختمان را فروختند و حالا مستأجر شرکت توسعه و تجهیز شده‌اند. در حال حاضر ساختمان جدید نیمه‌کاره است و همان‌طور که می‌دانید ساختمانی که به آن رسیدگی و ساخته نشود، کم‌کم ویران می‌شود. در ابتدا نقشه ساختمان نیاز به تغییراتی داشت که ما آنها را انجام داده‌ایم اما یکسری قوانین وجود دارد که دست و پای ما را بسته است و با آنها مواجه شده‌ایم.

رشیدی تأکید کرد: تا زمانی که دستور ویژه‌ای برای برداشته شدن این قوانین دست‌وپاگیر صادر نشود، نه‌تنها من بلکه هیچ رئیسی فدراسیونی نمی‌تواند آن را سر و سامان دهد.من فکر می‌کنم با توجه به شرایط و با وجود چنین قوانینی تا دو سال دیگر نتوانیم این ساختمان را تکمیل کنیم. اگر این ملک شخصی بود، من با هزینه شخصی‌ام آن را می‌ساختم اما الان درگیر برخی قوانین و محدودیت‌ها شده‌ایم. مجمع فدراسیون دوچرخه‌سواری در تیر ماه برگزار می‌شود و امیدوارم در آن مجمع وزیر ورزش دستور ویژه‌ای را برای پیگیری و تکمیل این ساختمان نیمه‌کاره صادر کند. البته این نکته را هم نباید فراموش کنیم که هر چه زمان بگذرد ما فرصت را از دست می‌دهیم. در حال حاضر برخی امکانات برای تکمیل ساختمان خریداری شده که اگر آنها را به کار نگیریم از بین خواهند رفت.
 

نمی‌دانم دوره قبل چه فکری کردند که ۲ ساختمان را فروختند/ مشکلات دوچرخه‌سواری دردناک است/ در گذشته فدراسیون عملاً تعطیل و تنها چراغش روشن بوده است

وی گفت:‌ متأسفانه این ساختمان، فدراسیون را دچار آسیب مالی و زمانی زیادی کرده است. در حال حاضر ما در خوابگاه تیم ملی مستقر هستیم که این موضوع خودش فاجعه است. من نمی‌دانم آقایانی که اقدام به فروش ساختمان فدراسیون کردند چه برنامه‌هایی داشتند که تصمیم به فروش آنها گرفتند. این مسائل و مشکلات دوچرخه‌سواری بسیار دردناک است و بر هیچ‌کس هم پوشیده نیست. اگر این ساختمان شخصی بود و با چنین قوانین و مقررات محدودکننده‌ای روبه‌رو نمی‌شد، پروسه ساخت آن سه تا چهار ماه بیشتر طول نمی‌کشید.

رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری در پاسخ به این سؤال که محدودیت‌ها و قوانین به چه صورت است که دست و پای آنها را بسته عنوان کرد: در حال حاضر پیمانکار ادعا و مطالباتی از قبل دارد که مربوط به من نیست اما می‌توان با حکمی از سوی وزیر ورزش آن را حل و فصل کرد. به هر حال تا زمانی که این محدودیت‌ها برطرف نشود ما نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. اگر این ساختمان بر اساس استاندارد ساخته شود، بین ۸ تا ۹ میلیارد تومان هزینه دربر خواهد داشت که من در مجمع هم قول دادم که هر کسی برای تکمیل این ساختمان پیش‌قدم شود ۲ میلیارد تومان آن را پرداخت خواهم کرد. متأسفانه کار اشتباهی صورت گرفت. ای کاش ما می‌توانستیم ۲ میلیارد بدهیم و همان دو واحدی که فروخته شده دوباره برگردانیم،این ساختمان نیمه‌کاره را هم به وزارت ورزش هدیه می‌کردیم. امیدوارم هر چه سریع‌تر دستور ویژه برای تکمیل این ساختمان صادر شود.

رشیدی در مورد کسب سهمیه توسط فرانک پرتوآذر اظهار کرد: خانم پرتوآذر هیچ سهمیه‌ای برای حضور در المپیک کسب نکرده است. او در چند مسابقه شرکت کرد اما نتوانست سهمیه‌ای کسب کند. از فردا قرار است اردوی دوم رکابزنان ما در شمال کشور آغاز شود. مدت زمان این اردو ۱۰ روز خواهد بود و پس از آن از بین دو تا سه نفر، یک رکابزن برای حضور در المپیک معرفی خواهد شد.

رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری در پاسخ به این سؤال که چه تدبیری برای بازگشت رکابزنانی که عطای دوچرخه‌سواری را به لقایش بخشیده‌اند، اندیشیده است؟ عنوان کرد: راه‌اندازی کمپ تیم‌های ملی و برگزاری مسابقات لیگ از اهداف ما برای بازگشت رکابزنان است. امیدوارم که در چند ماه آینده وضعیت بهتر شود. خیلی از دوچرخه‌سواران در این مدت مورد بی‌مهری قرار گرفتند و حق داشتند که با این ورزش قهر کنند. همه هدف ما این است که دوباره آن انگیزه را به رکابزنان القا کنیم. متأسفانه در این مدت هیچ اردو یا مسابقه‌ای نداشتند که به آن اعزام شوند.

رشیدی اظهار کرد: ما ملی‌پوشان خوب و مطرح را از همین حالا برای بازی‌های ۲۰۲۲ شناسایی می‌کنیم. تا رسیدن به شرایط ایده‌آل باید زمان زیادی در اختیار داشته باشیم. من فعلاً ۴۰ روز وقت می‌خواهم تا شرایط کلی فدراسیون را ارزیابی کنم. پس از آن باید اجرای برنامه‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم.