قمری: باید برای دوچرخه‌سواری یک فرهنگ‌سازی صورت بگیرد/ رانندگان مراقب رکابزنان در کنار جاده‌ها و بزرگراه‌ها باشند

رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری گفت: از رانندگان درخواست می‌کنم که در زمان حضور یک دوچرخه‌سوار در کنار خیابان، احتیاط بیشتری داشته باشند.

 

خسرو قمری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره حادثه‌ای که چند روز قبل برای یک بانوی دوچرخه‌سوار در یکی از اتوبان‌های تهران رخ داد و منجر به مرگ او شد، اظهار داشت: دوچرخه‌سواری به عنوان یک رشته‌ای که در آن از یک وسیله نقلیه استفاده می‌شود، همیشه احتمال بروز تصادف و حادثه در آن وجود دارد. زمانی که رکابزنان تحت نظر هیئت استانی یا اردوی تیم ملی در کنار بزرگراه‌ها به تمرین می پردازند، همیشه یک موتور یا ماشین در کنارشان حرکت می کند تا حوادث به حداقل ممکن برسد، اما زمانی که دوچرخه‌سواران با اختیار خودشان به خیابان می‌روند، چنین حوادثی هم ممکن است رخ بدهد.

وی افزود: ما هم از اتفاقی که برای این بانوی دوچرخه‌سوار رخ داده، بسیار ناراحتیم و ابراز همدردی می‌کنیم، چرا که یکی از اعضای خانواده بزرگ دوچرخه‌سواری را از دست دادیم، اما نباید در این باره پاسخگو باشیم. حادثه ممکن است برای هر فوتبالیست، والیبالیست یا هر ورزشکار آماتور دیگری که در فضای نامتناسب به ورزش بپردازد، به وجود بیاید. متاسفانه در چنین شرایطی نیز برخی افراد مسائل دیگری را مطرح می‌کنند که این مسئله ناراحتی ما را از حادثه‌ای که رخ داده، دو چندان می‌کند.

رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری ادامه داد: باید درباره حضور دوچرخه‌سواران در کنار خیابان‌ها و جاده‌ها یک فرهنگ‌سازی درست صورت بگیرد که این مسئله فقط بر عهده فدراسیون نیست و نهادهای مختلفی باید در این مسیر کمک کنند. نیاز بر این است که مسیرهای متناسب در ساخت و سازهای شهری فراهم شود و در کنار آن، زیرساخت‌های فرهگی نیز به وجود بیاید تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. در طول سال همایش‌های دوچرخه‌سواری زیادی در سراسر کشور برگزار می‌شود، اما باید فرهنگ‌سازی آن نیز شکل بگیرد. ما باید یاد بگیریم که دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه، جزو لاینفک یک جامعه است و باید حق و حقوق آن ادا شود. در جوامع پیشرفته و توسعه یافته از دوچرخه به عنوان یک وسیله مطلوب در مسیر پاکی هوا و توسعه شهر مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و این همان مسئله‌ای است که هنوز در نقاط بسیاری از کشور شاهدش نیستیم. ان‌شالله که هیئت‌های استانی، مدیران کل ورزش و جوانان و همچنین استانداران در شورای فرهنگ عمومی بتوانند مواردی را مطرح کنند که حداقل یک فضای ایمن برای رکابزنان به وجود بیاید.

وی با اشاره به اینکه این بانوی فقید از دوچرخه کوهستان به جای دوچرخه جاده در زمان حرکتش استفاده می‌کرده، گفت: رکابزنان باید توجه کنند که از خانه تا محل تمرین یا اردو را در یک مسیر کم خطر حرکت کنند. از رانندگان نیز درخواست می‌کنم که در زمان حضور یک دوچرخه‌سوار در کنار خیابان، احتیاط بیشتری داشته باشند. به هر حال رکابزنان هم حقی از جاده و مسیر دارند که باید رعایت شود.

قمری درباره موافقت با برگزاری مسابقات در رشته دوچرخه‌سواری عنوان کرد: ما براساس دستورالعمل‌های بهداشتی و آنچه که ستاد مبارزه با کرونا در ورزش می‌گوید، به جلو حرکت می‌کنیم و برگزاری مسابقات نیز بر همین اساس است. در شهرهایی که مجوزهای لازم ارائه شود، می‌توانیم مسابقه برگزار کنیم؛ درست به مانند آنچه که طی روزهای گذشته در مشهد و ارومیه رخ داد. البته فعلاً شرایط برای برگزاری مسابقات متمرکز فراهم نیست، چرا که در مسائل مربوط به خوابگاه‌ها و رستوران‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد و فعلاً نمی‌توان کاری در این خصوص انجام داد.