گفت وگو با مربی تیم ملی دوچرخه سواری کورسی بانوان

ذاکرانی : با صدور مجوز اردوهای تیم ملی برگزار خواهد شد

با وجود شیوع ویروس کرونا سعی کردیم تمرینات ملی پوشان را در منزل به صورت مجازی پیگیری کرده و با ارائه برنامه های تمرینی ، آنها را برای مسابقات آتی به لحاظ شرایط آمادگی جسمانی در سطح بالایی نگه داریم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون دوچرخه‌سواری، دلارام ذاکرانی مربی تیم ملی دوچرخه‌سواری کورسی بانوان در رابطه با وضعیت آمادگی ملی‌پوشان کشورمان گفت: مسابقات قهرمانی آسیا 2020 که قرار بود اوایل فروردین ماه سال جاری برگزار شود، با توجه به شیوع ویروس کرونا، این رقابت‌ها به تعویق افتاد اما هنوز تاریخ و میزبان جدید برای برگزاری این رویداد از سوی کنفدراسیون آسیا اعلام نشده است. 30 آذر ماه سال 98، آخرین اردوی ملی برای بانوان برگزار شد، قرار بود دوباره از اواخر بهمن ماه یک مرحله دیگر اردو داشته باشیم که با توجه به شرایط پیش آمده و لغو تمامی رقابت‌های بین‌المللی، اردوها نیز تعطیل شدند. با این وجود سعی کردیم تمرینات ورزشکاران در منزل را به صورت مجازی پیگیری کنیم و برنامه‌هایی به آن‌ها ارائه دادیم تا بتوانند تمرینات خود را ادامه دهند تا در صورت برگزاری رقابت‌ها آمادگی لازم را داشته باشند. در حال حاضر باتوجه به این که ستاد مبارزه با کرونا در ورزش مجوز برگزاری رقابت‌های تک مرحله‌ای را صادر کرده است، انشاالله قرار است 30 خرداد ماه در رده سنی جوانان و بزرگسالان در هر دو بخش بانوان و آقایان مسابقه‌ای یک روزه برگزار شود. امیدواریم این رقابت‌ها شروع خوبی برای از سرگیری مجدد ورزش باشد و شرایط بهتر شود تا رکابزنان بتوانند مسابقات بیشتری داشته باشند.

وی افزود: باتوجه به خطرات این بیماری، هنوز اجازه حضور ورزشکاران در خوابگاه‌ها داده نشده، به همین دلیل مسابقات لیگ‌های باشگاهی برگزار نخواهد شد و تاریخی برای آن مشخص نکردیم. چون رقابت‌های دوچرخه‌سواری در چند روز برگزار می‌شود و ورزشکاران استان‌های مختلف باید در خوابگاه‌ اقامت داشته باشند. به همین دلیل فقط می‌توانیم رقابت‌های تک مرحله‌ای برگزار کنیم تا در اولین فرصت در صورت صدور مجوز برگزاری رقابت‌ها و از سرگیری مسابقات، براساس نتایج آن ورزشکاران انتخاب و به اردوهای تیم ملی دعوت شوند.

ذاکرانی اظهار داشت: بانوان بزرگسال کشورمان طی چند سال اخیر پیشرفت بسیار چشمگیری داشتند و این روند به مرور زمان دیده شد. سال گذشته سمیه یزدانی توانست مدال برنز قهرمانی آسیا جاده را کسب کند، پس از آن در ماه اردیبهشت به تور چین اعزام شدیم که ورزشکاران عملکرد بسیار عالی در این تورنمنت داشتند. شاید همین مدال انگیزه‌ای برای تمامی بانوان شده که بیشتر و بهتر در حال تلاش هستند. هرچند سختی‌های زیادی سر راه آن‌ها وجود دارد، مشکلاتی که در جاده‌ها گریبانگیر آن‌ها می‌شود و خطر بروز حادثه‌هایی که بارها شاهد آن بودیم، شرایط سختی را رقم می‌زند اما می‌توان انگیزه بیشتر را در بانوان دید که امید دارند تا بتوانند به مدال‌های آسیایی دست پیدا کنند.

مربی تیم ملی دوچرخه‌سواری بانوان عنوان کرد: امیدوارم این روند پیشرفت ادامه داشته باشد و علاوه بر انگیزه‌ی بالا، تعداد رکابزنان بانو نیز افزایش پیدا کند. الان تعداد دوچرخه‌سواران بانو ما بسیار معدود است و این مسئله خوشایند نیست، شاید این موضوع باعث شود تا تعداد بانوان بیشتری وارد این رشته شوند و برای انتخاب ملی‌پوشان تعداد بیشتری ورزشکار داشته باشیم. امیدواریم همانطور که کیفیت سیر صعودی دارد، کمیت نیز افزایش پیدا کند تا ما شاهد حضور رکابزنان بیشتری در مسابقات باشیم.

وی اضافه کرد: ورزشکاران شرکت‌کننده در مسابقات استعدادیابی و المپیادهای ورزشی که طی دو سال اخیر برگزار شده است، انتخاب شدند و در اردوهای ما حضور پیدا کردند. قرار بود در تیر ماه اولین اردو مستعدین در سال 99 نیز برگزار شود که باتوجه به شرایط کنونی باید منتظر نظر ستاد عالی مبارزه با کرونا در ورزش باشیم. ما در این روزها بیکار ننشستیم و سعی کردیم روند تمرینی بچه‌ها را پیگیری کنیم چون این ورزشکاران نسل آینده دوچرخه‌سواری را خواهند ساخت، بنابراین بسیار مهم است که بتوانیم انگیزه آن‌ها را بالا نگهداریم. در این مدت از طریق فضای مجازی با آن‌ها و مربیانشان در استان‌ها در ارتباط بودیم و باتوجه به امکاناتی که در منازل یا استان‌های خود داشتند، تمرینات دوچرخه و بدنسازی در خانه انجام دادند. تا بتوانند حتی با حداقل‌ها تمرینات خود را ادامه دهند و تمام سعی ما این است که بچه‌ها بتوانند انگیزه خود را حفظ کنند تا وارد سن 16 سال شوند و در مسابقات رسمی حضور پیدا کنند.

ذاکرانی در پایان اظهار داشت: ما نمی‌توانیم بچه‌ها را رها کنیم و وقتی به 16 سالگی رسیدند، تازه به سراغ آن‌ها برویم و آن‌ها را برای رقابت‌های آسیایی آماده کنیم، بلکه باید از همین 12-13 سالگی روی آن‌ها کار کنیم تا برای آینده حفظ شوند. باتوجه به شرایط فعلی فقط می‌توانستیم به صورت مجازی با آن‌ها در ارتباط باشیم و مشکلات آن‌ها را برطرف کردیم. انشاالله با صدور مجوز برگزاری اردوهای ملی، مستعدین قرار است امسال در اردوهای کوتاه مدت حضور پیدا کنند و ماهانه چند روز اردو خواهند داشت تا روند پیشرفتشان را پیگیری کنیم.