بسته شدن راه دوپینگ برای دوچرخه‌سواران

سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری گفت: با گفتن تست خون از رکابزنان دوپینگ در دوچرخه سواری ایران کم رنگ می شود و برای ورزشکاران هم باید چک ضمانت به فدراسیون بدهند.

رسول هاشم کندی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مبارزه جدی با دوپینگ و گرفتن تست خون از دوچرخه سواران بیان کرد: داریم کاری را که در این ۱۰ سال انجام نشده است انجام می دهیم از این رو با ایران نادو تفاهم‌نامه همکاری داریم و قرار است گرفتن تست های خون به صورت مستمر و از هفته آینده آغاز شود. ما در فدراسیون سیستم رنکینگ برای رده های سنی مختلف  و پخش پیست، جاده و کوهستان را راه اندازی کرده ایم و این رنکینگ را در اختیار ایران نادو قرار می دهیم تا از روی آن از ورزشکاران تست خون بگیرند. تمام انتخابی های ما نیز براساس رنکینگ خواهد بود و هر کسی هم که در رنکنیگ است به ایران نادو معرفی و پاسپورت بیولوژیک برای هر ورزشکار ایجاد می شود.

هاشم کندی درپاسخ به این پرسش که تست خون هزینه زیادی دارد و از لحاظ تامین هزینه های آن مشکلی نیست؟ تاکید کرد: امیدوارم نتیجه تست ها مثبت نشود اما اگر مثبت شود برای فدراسیون هزینه‌بر است، از این رو تصمیم گرفتیم هر ورزشکاری که در رنکینگ است و به ایران نادو معرفی می شود، چک ضمانت به مبلغ ۵۰ میلیون تومان به فدراسیون بدهد و در صورتی که تست ورزشکاری مثبت شود علاوه بر جریمه هایی که  نادو و وادا در نظر دارند، مجبور می شویم چک را به اجرا بگذاریم. البته هزینه تست ها خیلی بیشتر از مبلغ چک خواهد بود.    

سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه فکر می کند این روش به حل معضل دوپینگ در دوچرخه سواری کمک کند؟ تصریح کرد: فکر نکنم جدی‌تر از این بتوان با دوپینگ مبارزه کرد. همیشه گفته ام با شعار دادن یا اتهام زدن به یکدیگر نمی توان دوپینگ را جمع کرد بلکه کار فنی و حرفه ای می طلبد و باید با کمک مراجع ذی ربط این کار را انجام داد. من قبلا هم می گفتم ساختار درستی وجود ندارد اما گوش شنوایی نبود و اکنون که بر سر کار هستم تلاش می کنم که این ساختار را ایجاد کنم. ایران نادو و دکتر شارکی نیز نهایت همکاری را در این زمینه با ما دارند. امیدوارم  دوپینگ در دوچرخه سواری ایران کم رنگ شود و فکر می کنم با اجرای این طرح این اتفاق بیفتد.

هاشم کندی در مورد اینکه فکر می کند تا برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک، تکلیف ریاست فدراسیون مشخص شود یا خیر، گفت: ما منتظر تایید اساسنامه هستیم و پس از آن کارهای مربوط به انتخابات را انجام می دهیم اما برگزاری انتخابات بدون تایید اساسنامه کار بیهوده ای است. می خواهیم شرایط را گونه ای مهیا کنیم که دیگر هیچ مشکلی در برگزاری انتخابات فدراسیون وجود نداشته باشد.

او درباره آغاز برنامه تیم های ملی دوچرخه سواری و آماده شدن برای بازی های آسیایی نیز تاکید کرد: مسابقات لیگ تمام شود، دوچرخه سواران وارد فاز بدنسازی می شوند و پس از اینکه پاسخ تست های خون بیاید برنامه داریم که نفرات برگزیده را به اردوی اروپایی قبل از بازی های آسیایی اعزام کنیم. برخی می گویند آوردن مربی خارجی به ایران توهم است اما می خواهم بگویم ما در نظر نداریم مربی خارجی به ایران بیاوریم که هزینه بیخودی باشد بلکه در نظر داریم مربی خارجی به صورت مشاوره کمک کند و کمپی را در اروپا مهیا کند که رکابزنان به آنجا بروند.

هاشم کندی در پاسخ به این پرسش که فکر می کند اعزام رکابزنان با اردوی اروپا حتما عملی شود؟ تصریح کرد: سعی ما این است که اجرایی شود اما یکی از مشکلات ما اکنون این است که  هزینه های جاری فدراسیون بسیار بالاست و باید کاهش یابد. در واقع نسبت به کاری که در فدراسیون انجام می شود، تعداد کارمندان زیاد است. برخی می گویند شاید هاشم کندی نتواند خیلی از کارها را در فدراسیون انجام دهد و با توجه به اینکه زیر ساخت های فدراسیون نابود شده است، از این لحاظ درست می گویند چون خودشان می‌دانند چه بر سر زیر ساخت ها آوره اند که شاید برای ساختن  دوباره همه چیز زمان زیادی نیاز باشد.